psykologen

Alla inlägg den 22 september 2009

Av Psykologen - 22 september 2009 19:04


Jag begriper inte riktigt det här med kaktusbollen*.


*Kaktusbollen är mitt namn på det fysiska stress-symtom som jag fortfarande har kvar från det sista halvåret på jobbet innan studietiden. Det är känslan av att ha något stort och taggigt i halsen som gör det svårt att andas. Det är faktiskt inte så mycket en kaktusboll längre för det gör inte lika ont. Det är mer en slät boll nu. När det var värst vandrade kaktusbollen ner i bröstet och kändes som en inbillad hjärtinfarkt (iaf om man aldrig haft nån och därför inte vet hur det känns). Ja, det var då jag bestämde mig för att sluta.


Kaktusbollen dyker alltså upp när jag är orolig eller stressad, så mycket vet jag. Men frågan är då vad som gör mig stressad. Som nu. Rapporten har inte stressat mig det minsta. Det spelar ingen roll att jag inte fick mina papper förrän vid lunch och den skulle vara inne vid 16. Nänä, det där är inget. Tidspress kan jag hantera. Uppgiften kan jag hantera. Det var när min klient uteblev det satte igång. Det faktum att jag nu inte får tag på klienten verkar göra det värre.


Frågeställningar:

Är det för att jag måste ringa klienten (telefonfobi)?

Är det för att jag måste ringa fjortonelva gånger ocn tycker det är lite mystiskt att ingen svarar (interpersonell känslighet)?

Är det för att jag inte vet vad jag ska göra med klienten nu (kontrollbehov)?

VAÄRE?

Är det för att klienten inte gör som jag vill (kontrollbehov)?


Hypotes:

Mm, det känns som att det är kontrollen som spökar. Något jag lärt mig av mitt SASB-knapprande (obs, ej knaprande) är att hög kontroll --> känsla av för lite kontroll --> önskan om mer kontroll --> oro och nervositet. Ond cirkel. Mindre kontrollerat beteende ger däremot en upplevelse av att ha mer kontroll. Spännande va?


Slusats:

Släpp loss! Kontrollen kilar fast kaktusbollen! Släpp kontrollen - släpp bollen!


Jaja, det funkar fortfarande inte så att man bara kan göra det utan vidare. Förändringen sker i relatioooooner.


 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards