psykologen

Alla inlägg den 10 augusti 2009

Av Psykologen - 10 augusti 2009 14:27


Nu när jag plågat mig igenom de första tramsiga, tradiga kapitlen i den psykoanalytiska diagnostik-tegelstenen som om den vore badsjöns kalla vattenrand som stiger på min nakna hud (ooh)(jag kan kontstatera att den är tråkig men jag kan läsa den) så erkänner jag är det börjar bli gruvligt intressant. Jag tänker att det delvis har med det allmänmänskliga behovet av kategorisering att göra och psyket vältrar sig i njutning. Plötsligt börjar mänskliga möten och beteenden rassla ned i sina spiltor och överdimensionerade aha-glödlampor tänds i stalltaket. Texten får mig att uppleva känslor av omnipotens och skräck samtidigt. Har jag drabbats av situationell borderline? <--- psykologhumor på skrämmande låg nivå


Förlåt, det är kaffet och peston.


Dags för kvällens arbetspass i grillbastun. 

Av Psykologen - 10 augusti 2009 11:25


När jag äter min frukost i hammocken med nyplockade jordgubbar på besök hos mina vanliga flingor inser jag.. att det här med hammocken var en bra idé, grannens förstås, men det var inte det jag skulle skriva om, utan att den här årstiden otvivelaktigt är den bästa. Nu när till och med temperaturen är som den ska och inte någon slags pseudosommartemperatur som försöker passera under alias "svensk" sommar. Gräsmattan är endast ett par steg bort och grannens trädgård dignar av frukt och bär. Smultron, jordgubbar, hallon, körsbär, vinbär, krusbär och så småningom äpplen. Dessutom är det en fröjd att befinna sig i närheten av hennes omhuldade rosenrabatter. Allt detta och allt jag behöver hjälpa till med är att äta undan så det inte övermognar. Japp, jag skördar skamlöst frukten av andras arbete. Somliga har det bra.


Jag kommer att tänka på när A..? A6? A3? Alltså jag kan inte hålla reda på alla A som driver omkring i mitt liv. Hur som helst: McD-A berättade hur han brukade plocka mango direkt från träden där han växte upp. Mango är ungefär som jordgubbar. Fast gul och med skal och med en gigantisk kärna på insidan som man inte ska gnaga på för då får man mangotrådar mellan tänderna, men annars. De är söta och mjuka och smälter på tungan. Jag menar att upplevelsen av en mogen bit mango är snarlik den av en mogen jordgubbe. Sedan kompletterar färgerna mangogul och jordgubbsröd varandra ypperligt.


Ah.. detta meningslösa inlägg tyder på att gårdagens omstart har varit verksam. Tack och lov.


 Den Den här bilden tillhör egentligen ett annat sammanhang tidigare i sommar men den innehåller trots allt en jordgubbe. En jordgubbe som tycks ha varit på väg till havet då den hamnade i beklämmande trångmål. Du visste väl förresten att mango är en stenfrukt? Allt hänger ihop.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards