psykologen

Direktlänk till inlägg 14 juni 2009

En schweizisk hovdessert, tack

Av Psykologen - 14 juni 2009 15:35


När en nysning under lunchrasten orsakar att byxknappen sprätter iväg är det dags att inse att det är hög tid att gå upp en storlek i arbetsbyxor.


När 99% av gästerna beställer marängswisch är det dags att inse att det är något fel på ordet marängswiss. Jag kan visserligen tänka mig att det finns något svischigt med just vår efterrätt eftersom den snurras, men en vanlig marängsviss har absolut ingenting svuschigt över sig alls. Det är glass, maränger, grädde, frukt och sås i en bägare (liksom).


Nå, det går väl an att uttala det hela korrekt om det stavas med enkel-v. Marängsviss ligger någorlunda väl på tungan. Men då McDonalds envisas med att blanda in ett w så blir det svårare. Maräng-swi-ss. Prova själv. Dock är Donken inne på rätt spår eftersom ordet kommer av att det är en schweiziskt efterätt vi snackar om här. Alltså en maräng-schweizare, eller en maräng-swiss på svengelska. På korrekt engelska borde det med andra ord heta meringue suisse.


Hur skulle detta låta i kassalinjen? Förmodligen: Meringu-sussi.


Jamen jösses, det går ju bara inte.


Vissa gäster tar dock det säkra före det osäkra och beställer helt enkelt en maräng-flurry. Det vet vi alla vad det är. Ändå måste personalen i ett sådant läge spela produktnamnpedagoger genom att med trevlig uppmuntrande röst svara: En marängsviss ja. 19 kr tack.



 
 
Ingen bild

MJA

14 juni 2009 23:00

Ett snett leende och en applåd tiiängnas Psykologen. Tack för underhållande läsning. =)

 
Ingen bild

Grannen

17 juni 2009 00:00

Grr jag blir så sugen när jag läser det här på kvällarna. Då är det stängt överallt. *snyft

 
Ingen bild

Niklas

17 juni 2009 17:49

ett leende på läpparna och ett litet skratt får du även av mig. underhållade och igenkände :) men, marägvissen på bilden såg godare ut än den man får på mc d :P

 
Ingen bild

Psykologen

17 juni 2009 19:27

it's all in your mind, som vi psykologer brukar säga :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:17

Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards