psykologen

Alla inlägg den 29 april 2009

Av Psykologen - 29 april 2009 22:57


Lite mer musik från slottets korridorer. Det ska till en österrikare för att upptäcka en norrman. Nåväl, det krävdes ju en utlänning för att hitta det egna språket också. Så är den globala tidsåldern över oss och plötsligt är mänskligheten en knapptryckning ifrån varandra.

Av Psykologen - 29 april 2009 15:06


Aldrig tidigare har jag varit så tveksam inför en tenta som inför denna. Veckorna har har varit fulla av distraktioner, sömnbrist, hopp och förtvivlan och inte mycket fokus har kunnat ges åt djupstudier. Tre dagar före tentan tyckte jag mig inte kunna någonting och gav mig själv totalt datorförbud i två dygn för att alls ha en chans att lyckas. Hopp och förvtivlan går dock inte att stänga av ens i två dygn.


Organisationspsykologin, detta ämne i vilket jag skulle briljera efter tio år i karriär, var snubblande nära att bli mitt fall från självgodheten (hade jag inte nyss ramlat? jomen det var från en annan häst). Men väl på plats föll mig frågorna i smaken och jag dunkade skiten ur den jädra tentan. Min hjärna tycks fungera i både hopp och förtvivlan, lust och fägring, elände och jämmer. Jag är mycket tacksam och nöjd och glad (hoppfull och förtvivlad). Bakom hörnet lurar nästa utmaning på vägen mot frälsning.

Av Psykologen - 29 april 2009 14:51

Dessa bilder illustrerar problemet med avstängda vetenskapliga ansatser. Perspektiv bör vara kompletterande och inte konkurrerande för att uppnå förståelse.





Om man projicerar former från olika håll så framstår avbilder på olika sätt. Att enbart titta på den ena ger en missvisande förståelse. Om vi tänker oss att cylindern är en människa och projektionen mot ett plan är ett synsätt, t ex individperspektiv och den den andra är strukturellt perspektiv så inser vi att båda projektionerna behövs. Om tre olika människor projiceras mot samma plan så framstår de som lika. Vi behöver alltså båda, och vi kan tänka oss att projektioner mot fler än två plan är nödvändiga för att förstå det komplexa fenomenet människa och skillnader mellan individer.


Figuren och resonemanget hämtat ur Diagnosens Makt - Om kunskap, pengar och lidande av Gunilla Hallerstedt (red.) 2007.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards