psykologen

Alla inlägg den 4 april 2009

Av Psykologen - 4 april 2009 16:19

 

Dagen Efter för Me en debriefing med I om vad som egentligen skedde under gårdagen. Vad sa jag, vad sa jag inte, vem sa jag det till, vad sa det om mig, vad sa andra om mig, vad sade det dig? Ett hysteriskt tjattrande (chattande?) mellan de två innan medvetandet tar ett djupt andetag och dyker på huvudet ner i gruppdynamikens fantastiska värld. Och jodå, läkar-Sofia, dynamik har man alltid även då det inte händer något men det är inte för inte som det kallas för ”den osynliga gruppen” och den fiktiva terapeuten Mads var tvungen att använda groupvision goggles då han smaskade i sig sina smörrebröd.


Hur gick det förresten med de lovsjungande hobbitarna som dundrade in med Frodo och Sam i spetsen och en öl i näven? Drogo de vidare mot Mordor i skydd av natten?


Jag fascineras av hur mina tankar infekterats av teorin så till den grad att jag inte kan tänka på någonting utan att göra kopplingar till olika förklaringsmodeller. Jag ser mig själv ta plats bredvid den moderliga kvinnogestalten, tabellen över Moxnes djuproller träder inför mitt inre synfält där jag passar in i dotter-rutan och jag upptäcker att jag ett par sekund funderar över huruvida jag någon gång under kvällen därmed framstod som ”en neslig hora”, ett citat som flyter runt i medvetandet med en fastklistrad parentes efter sig (Svedberg 2007).


Jösses amalia, det börjar bli dags för ännu en paus från studierna för att rensa huvudet med hjälp av stekfett i håret, blåsor på händerna, arbetskläder som klistrar sig fast på huden och ingenting annat i tankarna än automatiserade rörelsemönster hanterade av Cerebellum (Kolb & Whishaw 2006) och funderingar på vilken onödig bok jag ska läsa på uteplatsen i eftermiddagssolen medan grannen erbjuder mig ett glas rosévin med ett fruset hallon och ett par isbitar.

Av Psykologen - 4 april 2009 03:13

Inget vet jag, jag vet ingenting. Livet ger inga svar. Allt det ger är flera vägar till samma svar. Så hur kan någon någonsin välja?


Equifinality.


strange how this journey's hurting

in ways we accept as part of fate's decree


Inget vet jag, jag vet ingenting.






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards