psykologen

Alla inlägg den 27 mars 2009

Av Psykologen - 27 mars 2009 23:41

 

"It's so beautiful here," she says,
"This moment now and this moment, now."
And I never thought I would find her here:
Flannel and satin, my four walls transformed.
But she's looking at me, straight to center,
No room at all for any other thought.

And I know I don't want this, oh, I swear I don't want this.
There's a reason not to want this but I forgot.

Maybe it means nothing, maybe it means nothing,
Maybe it means nothing, but I'm afraid to move.

And the words: they're everything and nothing.


Who are you, the stranger in the shell of a lover,
Dark curtains drawn by the passage of time?


Oh, words, like rain, how sweet the sound.
"Well anyway," she says, "I'll see you around..."

Av Psykologen - 27 mars 2009 23:01


Besvikelse är en av de gruvligaste känslor som finns, en upplevelse jag ständigt söker undvika så gott jag kan. Besvikelse är förväntans skugga och löftets onda tvilling, baksidan av en tanke född i hopp. Jag har funnit det näst intill omöjligt att värja mig från andra människors oförsiktiga löften, många gånger uttalade i all vänlighet men utan begrundan. Omtanke är inte bara att hålla vad man lovar, det är också att vara noga med att inte lova sådant som man inte kan hålla. Det är den hårfina skillnaden mellan att säga för lite och att säga för mycket.


Det är också mycket svårt att inte själv snärja sig i förväntningarnas kedjor då de hänger rasslande nära varje nu. Ibland känner jag dem smeka min kind och efter ett ögonblicks tvekan tar jag tar bestämt tag i dem och håller dem på armlängds avstånd. I min kontroll, inte i kontroll över mig. Ibland tappar jag taget men den varsamme möter inte min önskan och jag är räddad, tacksam för den arm som tar vid när min sviker. Den som inte tvingar mig till lydnad men inte heller låter mig rasa ned i återfall.


Ge mig inte något hopp för jag kan inte hantera det, ännu inte. Ge mig inte något hopp för jag kommer att missbruka det, igen. Jag är ännu bara en nyligen tillnyktrad idealist.


Av Psykologen - 27 mars 2009 19:12

..så var sagan slut. Nä, inte min saga. Sagan om ett lappkast som gick fel. Kommer frågan "beskriv med hjälp av ett exempel hur man på ett effektivt sätt stryper en organisation " på kommande tenta så kan jag ge ett detaljerat exempel. Kanske kommer en och annan i ångestreducerande syfte att skylla på finanskrisen. Vad kan det annars ha berott på? Centralsering av kommunikationsstrukturen, stängning av feedback-systemet, total slakt av allt deltagande i beslutsfattande-processen, auktoritärt ledarskap, nedvärdering av medarbetarnas kompetens, syndabocksjakt, kollektiv bestraffning, dubbel kommunikation, förnekande av indivuduella motivationfaktorer, bortplockade belöningssystem, stora visioner med omöjliga målsättningar, matande av informell motkultur, groupthink, moraliskt förfall, urholkande av varumärkets grundvärderingar.. ja hur många alternativa förslag vill du ha?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards