psykologen

Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Psykologen - 9 mars 2009 17:58

 

Ännu en sång av Vienna Teng som rör mig. Falskt, säger P men jag rycker på axlarna och slår tondövörat till. Den handlar om främlingskapet (the third one) mellan två. Ett avstånd som enligt Simmel uppstår mellan alla par då skimret av förälskelse lägger sig och de två inser att det de delar inte är unikt för dem.


there once was a time I was sure of the bond
when my hands and my tongue and my thoughts were enough
we are the same but our lives move along
and the third one between replaces what once was love


Jag tror ju inte att det här avståndet ersätter kärleken utan hänvisar som ofta till Rilke som menar att tvåsamhetens möjligheter är som störst då vi lär oss att acceptera (älska det t o m slår han fast i sann poetisk anda) ett nödvändigt avstånd till varandra.


we are not together here
though we lie entwined

to make room for the other presence
we both draw back in our minds

I have a prophecy
threatening to spill into words
this growing certainty
of Over


Ja där har vi det. Så går det när man slutar prata och stänger in tankarna i sig själv. Det är då de förvandlas till övertygelser, till profetior och så småningom till sanning.


Så går det när man kör en fin sång genom Den Stora Analysmaskinen. Skyll dig själv.


Resten av texten:


freedom is being alone
I fear liberation
but something more alive than silence
swallows conversation
no pleasing drama
in subtle averted eyes
the swelling fermata
as the chord dies

there's no denying we feel the third one
we do
I'm tired of hiding and so are you


"Fermata" har jag nu fått lära mig är ett tecken i noter som markerar en paus utan bestämt slut.

Av Psykologen - 9 mars 2009 08:47


Jag drack mitt morgonté i lugn och ro då jag plötsligt såg att blomman vissnat under helgen då jag varit borta. I ett dubbelt hjärtslag av panik lyfte jag den till vattnet igen. Jag må inte vara religiös men idag går jag hemifrån med en klump av vidskepelse i magen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards