psykologen

Alla inlägg den 4 mars 2009

Av Psykologen - 4 mars 2009 22:25

Björn Skifs - Håll mitt hjärta


Den här hade jag aldrig hört förr när den dök upp på radion häromdagen. Enkel och fin tycker jag.

Av Psykologen - 4 mars 2009 19:14

 

Ja, för första gången satte någon tydligt ord på den egenskap som jag kämpar med lära mig tygla. Den vanligaste frågan som andra ställer då man presenterar sig som blivande psykolog har med den analytiska förmågan att göra. Människors rädsla för att ofrivilligt avslöja något om sig själva eller ännu värre(?) bli tillskrivna något de inte står för blir tydlig i mötet med någon de uppfattar inneha någon slags magisk röntgenblick som ska se igenom alla deras försvar.


Frågan är heller inte helt obefogad. Alla människor analyserar varandra för att alls kunna kommunicera och bete sig men psykologen gör det säkert (bättre?) mer. Alla som har en specialitet lägger märke till detaljer som andra inte ser. Ett murare reflekterar över fogarna i ditt badrum när han är på besök, en tandläkare ser saker när du ler som du inte själv lägger märke till i spegeln, en småbarnsförälder konstaterar hur du tillrättavisar dina barn i affären och ett Ceasar-fan hur du håller kopplet till din hund. Det är i sig ingenting konstigt med det.


Kanske är det psykologen sysslar med känsligare eftersom det liksom är.. hemligare? Nå... oavsett hur mycket teorier och kunskap personen ifråga sitter på så krävs det mängder med information för att dra slutsatser och den informationen hämtas inte med någon röntgenblick. Ärligt talat kan jag dessutom nästan lova att just du inte är så intressant att världens psykologkår dräglar vid dina fötter för att få läsa dig utan och innan när du hälsar på någon av dem. De har faktiskt annat att tänka på än dig.


Med det sagt är jag rätt stolt över min analytiska förmåga men kan inte hjälpa att fundera om jag överdriver mina spekulationer eller kanske uttrycker mig klumpigt då andra psykologstudenter utbrister att de plötsligt blir förvånade över Den Stora Analysmaskinen när jag lägger fram en fråga. En hologramversion av min vän Lars S hytter förebrående med fingret i mitt bakhuvud. Hur var det här med att definiera någon annans verklighet? Konflikt.. ångest.. Jaja, Lars, jag fattar grejen. Slå endast på strömbrytaren då så efterfrågas (eller håll dina tankar för dig själv).


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards