psykologen

Alla inlägg under februari 2009

Av Psykologen - 25 februari 2009 20:09


Det är ett ok och en gåva, det är mitt öde!


-T

Av Psykologen - 25 februari 2009 20:06


Hellre skulle jag gå lyckligt naiv genom livet än med fullkomlig visshet i bitterhetens träskor.


Om man var tvungen att välja, men som tur är måste man väl inte det.

Av Psykologen - 24 februari 2009 21:42


Detta kanske är ett välbekant uttryck för gemene man men jag hade inte hört det förr och jag gillar det skarpt.


Jag tror att jag är din flicka på andra sidan månen.  



Ich glaube, ich bin dein Mädchen auf der anderen Seite des Mondes.

Av Psykologen - 23 februari 2009 19:29

 

Jag undrade vad som saknades mig, det som fick mitt Vi att svälta. Svaret var så enkelt som jag trodde och så nära som jag anade. Mitt Vi innehöll för lite Du. Att kunna ge mycket är generöst och öppenhet är något jag värnar högt, men att ge mycket kan också vara att överskugga en annan. Det kan vara att dominera och inte lämna utrymme nog för ömsesidighet att växa fram. Att backa är inte alltid att underkasta sig, det är också ett sätt att visa ömhet och att söka det saknade. Den som begär att andra slåss för sin plats för att de själva äger förmågan att kliva fram har inte förstått värdet i det delade eller kraften i att kunna lyssna till andra röster än sin egen. Att kunna backa när det krävs är inte att erkänna en annans svaghet, det är att erkänna sin egen del i helheten.


När en fråga besvaras vaknar nästa.


När jag visar honom vem han är för mig och lägger min berättelse i hans händer lämnar den mig undrande inför det motsatta. Vem är jag i hans liv där jag omöjligt kan vara för honom det han är för mig i mitt?


Du mötte honom i din verklighet, men där han mötte dig är undantaget från hans verklighet, sa någon. Där, i undantaget, tillåter man sig mer, där kan man göra sådant som man annars inte gjort. Det låter klokt och sant och frågan växer oundvikligt inför mig.


Är jag Undantaget i Ditt liv?


Av Psykologen - 22 februari 2009 20:30


C städar upp sitt pyssel inför läggning med hjälp av sin städramsa:


"Då kom Pettson och Findus och landade mitt på golvet. Sen kom fåret Shauns öron och landade mitt i soptunnan. Sen kom hunden och landade mitt på Pettson och Findus. Sen kom den tjocka feta den mellanstora och lite mindre och gick på varandra mitt på hunden. Men sen då kom rutor, vad konstigt! Sen kom pepparkakshuset och stjärnorna. De flög över hav och vatten ända till hyllan och landade där."

Av Psykologen - 22 februari 2009 16:45


Beck - Everybody's gotta learn sometime





Av Psykologen - 22 februari 2009 11:39

 

Ideligen blir jag påmind om hur viktigt språket är. Hur varje skiftning och sammansättning av skrivna ord skapar vågor av betydelse som ögat inte kan se men uppfattar ändå. Hur orden skapar mening och väcker döda ting till liv. Så gruvlig fattigdom att inte känna språkets kraft och sådan rikedom att behärska den.


Med det sagt finns förstås bakom orden andra språk som talar lika tydligt och uppmanar lika starkt. Varje sinne har har sitt eget sätt att tala till en annan som vill lyssna eller tillbaka till den helhet det egna varat är. Ibland blir den upplevelsen så stark att jag måste stanna upp och låta den rösten ostört få berätta vad den har att säga mig. Ett ljud (som det av vinden genom björklöv eller ljudet av hans skratt), en doft (som den av nyklippt gräs på sommaren eller doften av hans hud), den ljuvligt plågsamma beröringen (som den av vatten vid ett varmt bad eller hans armar runt min kropp) som får huden att sjunga och hjärtat att dra ihop sig i kramp. Alla talar de till den som vill lyssna, alla talar de till mig och jag kan inte komma nära nog.


Av Psykologen - 22 februari 2009 10:58


Hemligheter är det fängelse vi bygger runt oss själva där nyckeln ligger i våra egna händer.


Det finns alltid ett val att gå, skulle många säga men jag tvekar inför detta. Ibland är valet ett omöjligt val. Det finns tillfällen då vi återfinner oss på en plats varje väg ut är en väg åt fel håll. Där varje riktning kräver en övermäktigt uppoffring. Var går vi då? Hur länge tillåter livet att vi stannar kvar och vad händer med oss den dag det tvingar oss att välja?


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards