psykologen

Alla inlägg den 25 februari 2009

Av Psykologen - 25 februari 2009 20:14


Nu när jag liks är på citat-humör ska jag också dra ett av Lars Svedberg som själv så ivrigt citerar de stora:


Ångest är en känsla av svindel inför livets mångfald. Den har ett syfte, den bär på betydelser som är viktiga för oss som människor. Kanske ångesten blir en sjukdom i samma stund vi lär oss förneka den. Ångesten är ett tecken på vitalitet och en kreativ kraft. Liksom feber vittnar den om att det pågår en strid inom oss.


Tack Lars. Vackert. Tack.


Lars


Till råga på allt går herr Svedberg vidare till att i samma kapitel (som för övrigt beskriver dyaden och hur olika fördelning av utrymme kan se ut och fungera) citera ingen mindre än: Rilke! - my löööv, och därmed är jag hans för evigt.


Once the realization is accepted that even between the closest human beings infinite distance continues to exist, a wonderful living side by side can grow up if they succed in loving the distance between them which makes it possible for each to see the other whole against the sky.

-Rainer Maria Rilke



Av Psykologen - 25 februari 2009 20:09


Det är ett ok och en gåva, det är mitt öde!


-T

Av Psykologen - 25 februari 2009 20:06


Hellre skulle jag gå lyckligt naiv genom livet än med fullkomlig visshet i bitterhetens träskor.


Om man var tvungen att välja, men som tur är måste man väl inte det.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards