psykologen

Alla inlägg den 23 februari 2009

Av Psykologen - 23 februari 2009 19:29

 

Jag undrade vad som saknades mig, det som fick mitt Vi att svälta. Svaret var så enkelt som jag trodde och så nära som jag anade. Mitt Vi innehöll för lite Du. Att kunna ge mycket är generöst och öppenhet är något jag värnar högt, men att ge mycket kan också vara att överskugga en annan. Det kan vara att dominera och inte lämna utrymme nog för ömsesidighet att växa fram. Att backa är inte alltid att underkasta sig, det är också ett sätt att visa ömhet och att söka det saknade. Den som begär att andra slåss för sin plats för att de själva äger förmågan att kliva fram har inte förstått värdet i det delade eller kraften i att kunna lyssna till andra röster än sin egen. Att kunna backa när det krävs är inte att erkänna en annans svaghet, det är att erkänna sin egen del i helheten.


När en fråga besvaras vaknar nästa.


När jag visar honom vem han är för mig och lägger min berättelse i hans händer lämnar den mig undrande inför det motsatta. Vem är jag i hans liv där jag omöjligt kan vara för honom det han är för mig i mitt?


Du mötte honom i din verklighet, men där han mötte dig är undantaget från hans verklighet, sa någon. Där, i undantaget, tillåter man sig mer, där kan man göra sådant som man annars inte gjort. Det låter klokt och sant och frågan växer oundvikligt inför mig.


Är jag Undantaget i Ditt liv?


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards