psykologen

Alla inlägg den 22 januari 2009

Av Psykologen - 22 januari 2009 20:48

Där höll jag allt på att glömma bort veckans Nietzsche mitt i alltihopa. Illa. (Visste du förresten att Rainer Maria Rilke hade ett förhållande med Lou Andreas-Salomé, den kvinna som Friedrich Nietzsche friade till men fick avslag från? Nej men det visste jag, för jag bryr mig om att lägga de riktigt viktiga detaljerna på minnet.)



It is my ambition to say in ten sentences

what others say in a whole book.

Av Psykologen - 22 januari 2009 17:10


Det är vansinnigt. Som att stå i åskregnet naken utan stövlar en kvävande het dag.


Det är overkligt. Som att leva i en dröm i ständig oro att vakna upp till sanningen.


Det är psykosomatiskt. Som att arbeta på gränsen till utbrändhet och dagligen drabbas av akut stress.


Det är tvångsmässigt. Som att fastna i ett bisarrt beteende och ständigt upprepa samma tanke.


Det är magiskt. Som att få sin önskan uppfylld om och om igen.


Det är fantastiskt. Det är oändligt mycket mer.


(Rilkes ord ekar i mitt huvud. De har de gjort sen jag fann honom och återkommer i perioder. Han skriver till Franz Kappus: "And for the rest, let life happen to you. Believe me: life is right, at all events. And about feelings: all feelings are pure which gather you and lift you up; a feeling is inpure which takes hold of only one side of your being end distorts you.")

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards