psykologen

Direktlänk till inlägg 18 september 2008

Ros och Ris

Av Psykologen - 18 september 2008 22:40

 

Apropå föreläsare måste jag bara ge en liten dagens blomma till vår kursansvarige på sociologin. Han heter Mats Johansson och det vete tusan om han inte placerar sig i topp bland våra hittills genomlevda pedagoger. Alltid väl föreberedd, klara tydliga föreläsningar, lagom tempo, lagom mycket skriva på tavlan, ingen power point (kursanteckningarnas bödel och en mardröm för inlärningen). Visserligen måste man vara hängamerad, som jag råkade säga när jag menade "fokuserad för att hänga med" och blev rätt nöjd med mitt nya ord, men det är ingen nackdel.


Det är tufft att konkurrera om förstaplatsen med Mikael Henningsons brinnande alfahanne-med-humor-och-en-norrländsk-prilla-stil. Mikael får ett minus för power point men ett plus för skarpa svar på t o m A4s frågor.


______________________________


I bottenplacering hamnar en kvinna som jag hamnade i konflikt med förra terminen mitt i klassrummet då jag under rast framförde att jag ifrågasatte hennes metod för gruppindelning som mest påminde om det sociogram vi just blivit rekommenderade att inte genomföra på skolelever och som skapade en otrevlig arbetsmiljö med olust för de socialt svaga i klassen varpå hon svarade med att jag sysslade med mellanstadiefasoner och skulle skärpa mig. Jag lämnade klassrummet och kom inte tillbaka nästa lektion då hon tydligen bad om ursäkt till hela klassen. Dock aldrig till mig. Jag valde sedemera att ägna mig åt universitetsfasoner och skriva en halvtimmes utvärdering vid kursslutet som bl a handlade om hur "vuxna människor" inte är friställda social hierarki och att en lärare, framför allt i pedagogik, medvetet borde välja metoder som inte reproducerar en sådan struktur.


Det är tufft att konkurrera om bottenplatsen med en man som kommer sent eller t o m glömmer bort sin föreläsning, kör power points som är så långa att han inte hinner gå igenom mer än 3/4-delar på en dubbel lektion och pratar så tyst att man inte hör fastän man sitter längst fram. Kvinnan får plus för övrigt upplägg på sin kurs. Det är ett personligt agg, jag erkänner, men jag hade rätt i sakfrågan.


 
 
Ingen bild

grannen

19 september 2008 11:14

Vad är det för sociogram då? Hur delar man in enligt det sättet så det blir sådär "dåligt"? Kan ju vara bra att veta.

 
Ingen bild

Psykologen

19 september 2008 13:12

Ett socigram av den typen jag menar går ut på att man frågar barnen vilken kompis de helst vill leka med och vilken de inte vill leka med. På det sättet får man en bild av de sociala relationerna i klassen samt vem som är populär och utanför.

Vår lärare skrev upp grupp 1-6 på tavlan med instruktionen "skriv ert namn i den grupp där ni vill vara med". Alla kunde hitta en grupp men känslan av att inte var en självklar del eller behöva fråga den oedelbara gruppen om tillträde eller bara de rop som uppstår i klassrummet när studenterna liksom "grabbar tag" i varandra fann jag mycket obehalig. Detta mot bakgrund att jag känner till flera konflikter i klassen samt personer som känner sig ensamma samt personer som slutat i klassen av just den anledningen. Allt detta kan inte läraren känna till och bära men jag tycker att hennes ansvar som ledare är att skapa föutsättningar för en så god arbetsmiljö som möjligt, dvs en där ingen ska behöva känna sig såhär utsatt. Det finns fullgoda alternativ till detta sätt. Hon trodde jag kände mig själv utsatt, vilket inte var fallet. Jag reagerade eftersom jag själv haft det här ansvaret på min arbetsplats och är tränad att uppmärksamma det, samt det faktum att vi just läst om detta innan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Av Psykologen - 12 juli 2015 11:06

Vi pratade här om dagen om förlossningsdepression. Det bara kom upp sådär naturligt som liknande ämnen gör bland psykologer. Skämt åsido, det var nog mer för att vi sett ett avsnitt av Barnmorskorna i East End och en kvinna drabbats av amningspsykos ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards