psykologen

Alla inlägg den 2 september 2008

Av Psykologen - 2 september 2008 22:23

 

Föreläsaren, som för övrigt är en av de bättre vi haft, redogör för Karl Marx teorier om Kapitalet och knyter på slutet an till företagskulturens strävan att skapa mening för arbetaren genom självförverkligande på jobbet och laganda.


-Nåja, det handlar väl egentligen bara om att få springpojken att hålla käften, menar A4 från bakre raden varifrån han ofta ställer villkoren för diskussion.


-Eller så kanske det handlar om att han ska må bra, replikerar jag obstinat utan att räcka upp handen, från första raden där jag alltid sitter.


Där är jag rätt placerad för att till viss del styra lärarens tempo med olika ansiktsuttryck som att t ex få honom att stanna upp genom att se en aning oförstående ut eller dröja med pennan ovanför anteckningsblocket i väntan på det förlösande ordvalet. Detta utbyte har jag märkt fungerar överraskande väl med många lärare. Dessutom verkar lärare uppskatta när man nickar gillande och ser lite lycklig ut vilket jag gör när jag håller med eller hänger med ovanligt väl som t ex i fallet med kapitalets rörelseformler som är väldigt enkla för mig att applicera på mitt arbete hos det världsdominerade företaget. Samma företag som jag gärna indirekt försvarar när jag får en chans, som nu, då A4 antydde den allmänna uppfattningen om den onda kapitalisten och jag satte emot med min envisa uppfattning om den goda kapitalisten. En tanke som jag gärna hämtar stöd för hos Marx då han tydligt hävdar att det är systemet som är av ondo och inte den enskilde individen. A4 brukar normalt tala för att en ond-god dikotomi inte existerar, ett uttalande som han nu enligt mig emotsagt då han föll i den polemiska tankefällan.


Yes, där fick jag tillämpa både ny kunskap och nyligen uppslagna ord. Effektiv inlärning.

Av Psykologen - 2 september 2008 07:38

Jag drömde att jag var på väg någonstans med en vän men i min väg kom ett vägbygge, en stor kran och ett stup. Det enda sättet att ta sig vidare var att hoppa fallskärm och kranföraren hjälpte mig med selen och gav mig instruktioner. När han var klar sa att åt mig att släppa taget men jag vågade inte. Jag höll panikslaget fast i planet. Plötsligt höll inte utrustningen längre för två och min vän föll. Jag såg vad som hände och jag visste att han skulle skada sig men fortfarande klamrade jag mig fast och hängde kvar trots att det var jag som hade fallskärmen på ryggen.


Förståeligt och rationellt men fegt och egoistiskt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards