psykologen

Alla inlägg den 7 augusti 2008

Av Psykologen - 7 augusti 2008 14:58

 

Utanför fönstren går människor förbi. Flera bekanta ansikten passerar. I tio år har jag sett dem gå här. Jag har ingen aning om vilka de är. Jag har talat med dem men jag vet inte var de kommer ifrån eller var de är på väg. Varje natt sover de någonstans, precis som jag.


För tio år sedan åkte jag hiss varje dag. I hissen mötte jag ofta en man. Inte längre än jag, en man med mörkt hår och mjuka ögon. Ibland hälsade vi, ibland inte. En dag var han borta, han tog slut (han tog sitt liv). Hans butik var stängd den dagen. Han var gift och hade två barn, sa de. Varje natt sover de, precis som jag. Men inte han.


I tio år har en annan man kommit in till mig på olika platser i stan. Samma gamla jacka, samma darrande händer. Ibland arg, ibland rädd, ibland frånvarande. En del av stan som ser honom men låtsas att han inte finns. Ibland hälsar jag på honom som en vän. Men hej! säger jag. Han rycker till och ett ögonblick finns han. Jaså är du här nu, svarar han osäkert och så bleknar han igen. En gång var han ung, precis som jag. Vad var han då? Varför spelar det ingen roll?


Plötslig kommer han in! Idag, precis nu! Jag tittar ner i min bok och låter honom passera utan bördan av min blick på sig. Utan rollen mellan oss är jag för verklig för honom och han är för naken för mig. Jag tvingar inte min verklighet på honom. Som osynliga är vi lika. Det räcker. Räcker det?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards