psykologen

Alla inlägg den 13 juli 2008

Av Psykologen - 13 juli 2008 20:49


Jag ser på det här filmen och jag vet inte vad jag ska känna. Om filmen ska lära oss att skönheten är falsk så förvirrar den mig.


Vackra människor finns, det kan vi inte förneka. De föds, de växer upp, de vandrar omkring därute, precis som du och jag. Av en slump har de fötts till livet just när deras yttre står högt i kurs. De äger ett kapital som vi har namngett åt dem. Men.. då vi ser på bilden av den vackra kvinnan eller möter henne på stan och sedan ser oss själva i spegeln och fylls av sorg och självförakt är det då vår uppfattning om skönheten som bär skulden?


På vilket sätt skyddar vi varandra genom att dölja det vackra, att inte sätta upp bilder på det, inte skapa det eller genom att förneka att det finns? Är det svaret?


Är det verkligen vår definition av skönhet som är problemet?

Är det förekomsten av det vackra som får oss att nedvärdera det vi inte tycker är lika vackert?

Hur är det med vår förmåga att likställa skönhet med lycka och vår tro att lyckan därmed kommer till oss om vi äger skönheten? Är det kanske vår uppfattning om lyckan som är problemet?


Vad har gått fel då vi ser på det vackra och begär det, kräver det, stjäl det och låter det förtära oss istället för att kunna njuta av det och ge oss styrka?


Vad hände då vi gav skönheten ett värde och började handla med den?


Jag vet inte, jag bara undrar.

Av Psykologen - 13 juli 2008 14:51

 

Spansk afton med P. Spansk mat och spansk vin. Spansk musik och spanska minnen. Den spanska räven rev en annan räv. Den spanska reven rev en annan rev. Grundkurs i spanska fraser under tillredning av tapas.


För den ologiska kvinnan med dubbla budskap i köket:

Corta un limón, por favor.

Fóllame!

Ahora?

No, señor! Un poco más tarde.

Pero..

Corta una naranja.



Översättningsövning, Bailando på svenska:


"Ja herrn, specialeffekter, jäjäjä

Ja herrn, en beröring, jäjäjä

Du och jag på festen

Du och jag hela natten

Du och jag på festen

Du och jag ååååå

Dansande, dansande, vänner hej då, hejdå, den galna tystnaden

Dansande, dansande, vänner hej då, hejdå, den galna tystnaden


Ja herrn, krona av kristaller, jäjäjä

Ja herrn, en känsla, jäjäjä


Dansande, dansande, vänner hej då, hejdå, den galna tystnaden

Dansande, dansande, vänner hej då, hejdå, den galna tystnaden

Dansande, dansande, vänner hej då, hejdå, den galna tystnaden

Dansande, dansande, vänner hej då, hejdå, den galna tystnaden


Månen blir full, de är från ett palats

Ett paradis som heter Paradisio


Sensuell dans

Romantisk kväll

Melodi"



Slutligen en oväntad fransk-afrikansk twist med lektioner i västafrikansk dans, stretchövningar och uråldriga mörka krafter.


Sangria och rött vin drack vi. Jag brukar normalt somna eller kräkas då jag dricker mer än ett par glas rödvin.

Löfte eller hot? Tips eller varning?


(Apropå det, jag startar ett upprop för att Bek lägger ut en vinlista på sin sidoblogg. Skulle underlätta för oss som drar oss till minnes att det någon gång stod ett vinptips någonstans på någon av sidorna.)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards