psykologen

Alla inlägg den 11 juli 2008

Av Psykologen - 11 juli 2008 15:29


Nere i Göteborg bodde jag hemma hos min klasskamrat. Hon är strax över 20 år gammal och bor hos sina föräldrar i en fantastisk lägenhet i centrala Göteborg. En sådan där lägenhet med en trappa a la amerikanska TV-serier upp till porten, trapphus med marmortrappor och stora dörrar. Inne i lägenheten är det högt i tak, ett tak som pryds med stuckaturer, högsmala fönster med valv och en planlösning med vardagsrum som öppnas med dubbeldörrar mot fler vardagsrum och sidorum som tjänat som pigkammare. Jag fascineras av dessa gamla överklasshem och går andäktig från rum till rum och föreställer mig hur där en gång var innan jag övergår till att undersöka vilka som bor där nu och vad de kan tänkas vara för ena.


Det här kan ses som ett slags På Spåret i lägenhet och målet är att gissa sig till yrket på herrskapet i bostaden.



10-poängsnivå:


Lägenheten är sparsamt möblerad med möbler av blandad stil som inte riktigt verkar passa ihop. Någon enstaka IKEA-hylla kan återfinnas bland mestadels ärvda skrivbord, sekretärer och annat av äldre modell. A-K meddelar att de tidigare IKEA-möblerna åkt ut. Golvet täcks av mattor med persiska mönster.



I hallen finns en hundsäng och en korg med leksaker på golvet.


8-poängsnivå:


Tv-apparater är placerade som synes lite på måfå på något lämpligt bord, inte på någon TV-möbel och inte vid väggen. Väggytorna är upptagna. Soffan är nedsutten och bekväm men omodern och passar inte heller den ihop med övrigt möblemang.



Väggarna pryds av en släktings akvareller och ett och annat vackert föremål. På flera platser finns alkohol med tillhörande karaffer i kristall, glas och tillbehör.


6-poängsnivå:


I nästan varje rum finns en fast telefon, bl a en hederlig gammal Kobra i hallen. Toaletterna och köket är mycket enkla och ganska fulla med saker utan estetisk förvaring.


Lägenheten är något stökig men inte smutsig. På olika plaster ligger högar med böcker och papper, både i köket och i rummen.


På vardagsrumsbordet finns en skål med blandat innehåll. Pennor, kort, ett par glasögon..


4-poängsnivå:


Ett av rummen används som bibliotek med kanske 6-8 vita Billy-bokhyllor så fulla av böcker att hyllorna bångnar och här finns en viss uppdelning. En avdelning för vad jag uppfattar som populärlitteratur såsom deckare och annat runt en fotölj med golvlampa. På ett bord ligger 7 högar med stora, skrymmande böcker om framför allt konst. En sektion består av allmänna fackböcker och ett band av Nationalencyklopedin.



2-poängsnivå:


De två centrala bokhyllorna fångar uppmärksamheten först. Där finns inte mindre än fyra hyllmeter med olika typer av lexikon, framför allt Longman's engelskalexicon i olika format. Här finns också samlade verk av klassiska engelskspråkiga författare som Lord Byron, Yeats.. eeh.. och fler. Minnet sviker, men hela hyllan är fylld av dessa.


___________________________________________________


Min klasskamrats föräldrar är förstås lärare och deras ämne är engelska vilket ju inte tog så lång tid att räkna ut. Deras hem slog mig som ett typiskt lärarhem, ett sådant som även jag växt upp i. Det här hade en extra gnutta lyx vilket kanske ter sig naturligt i en sådant hus med ett sådant läge. Det som jag möjligtvis saknade var musikinstrument. I vårt hem fanns ett piano, en gitarr, fioler och flöjter och högar med noter. Ingen spelade dock gitarr eller flöjt.


Den där smått röriga känslan är den mest typiska. Vårt hem var rent men alltid stökigt. Min mamma satt ofta vid köksbordet och rättade skrivningar eftersom hennes skrivbord var för fullt av andra papper. Ibland fick jag hjälpa till att rätta efter en rättningsmall. När hon gav tillbaka de rättade proven till eleverna var det inte ovanligt att de pryddes av någon kaffefläck eller ett fotavtryck från vår katt som promenerat över bordet. Ett av de prov jag brukade få rätta var – föga förvånande för den som hängt med i de senaste dagarnas bloggande – åttonde klassens prov i sexualkunskap.

Av Psykologen - 11 juli 2008 10:50

 


Den här lappen har min pappa satt upp på insidan av dassdörren i sin stuga. Den roar mig varje gång jag går förbi. "När feserna fallit i fjölen" måste vara den snyggaste omskrivningen av bajsa som jag har hört. Ihopvikt vid sidan av dörren finns också en lapp med en ritning över hur komposten ska anläggas. Listfascist som jag är följer jag alltid dylika instruktioner slaviskt.


(vilket kanske är en del av anledningen till att jag inte kan laga mat, dvs noll komma noll förmåga till flexibilitet från receptet)


(recept som för övrigt är skrivna av personer som redan är experter på rätten/bakverket i fråga och därför utelämnar helt avgörande detaljer som de själva tycker är självklara)


(de verkar ha något gemensamt med programmerare)


(och annat löst folk)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards