psykologen

Alla inlägg den 10 juli 2008

Av Psykologen - 10 juli 2008 21:57

 

Jaha.. och så var det pappas bokhylla ute i stugan. Där fanns alla möjliga blandade titlar att finna för en kall och mulen eller snökulen dag framför vedkaminen. Vredens druvor 1 o 2 av Steinbeck, Ringens brödraskap av Tolkien, Lulu av Almudena Grandes (den har jag faktiskt läst som pocket, det var mitt första möte med något jag tidigare aldrig hört talas om som har med en knuten näve och en kroppsöppning att göra)(vad är det med dessa ständiga sexuella anspelningar på senaste tiden)(Hormoner? Slump? Det undermedvetna?), Stäppvandringen av Jean M Auel (porr för kvinnor.. SLUTA!), Lappland i bilder, Sveriges flora och fauna, diverse böcker om skogsskador och min pappas avhandlingar i ämnet (hans evinnerliga forskning), andliga böcker, polska böcker, ett antal nummer av Det Bästa etc. Där fanns Jungs ”Människan och hennes symboler” som jag tänkte ta hem men det glömde jag.


Den enda boken jag tittade i var boken om Göran Kropp. Jag vänder upp första bladet och där har min pappa skrivit med blyerts uppe i högra hörnet:


”Anders?”


Jaha.. ja. Hopplöst..


Detta påminner mig om att jag verkligen borde ta och läsa pappas redogörelse för sina vandringar i Nepal som han lämnat mig ett manus av. Han har varit där flera gånger, bl a med kvinnan (det är HON som jag alltid väntat på!) som han träffade innan kvinnan han träffade i grottan (det är HON som det var meningen att jag skulle möta!)(Kom ihåg att KÄRLEKEN är det ENDA VIKTIGA, S! När det kommer till kritan är det allt som spelar någon roll, tro mig!). Gah!


Utdrag ur Den första resan till Nepal, Langtang-turen, 1981 av LW


”9/4

Resan började med lokskada i Vännäsby och flygledarstrejk i Köpenhamn. Efter en god middag hos Lufthansa på vägen till Frankfurt blev vi genast serverade en utsökt middag efter starten mot Delhi. Insomnade till indisk folkmusik i lurarna och de sköna flygvärdinnornas saris svepande för ögonen.”


”24/4

Jag är nu på 3750m. Under mig brusar en älv. Den kastar sig utför och bildar en brudslöja på motsatta sidan av dalen. Ovanför den ser jag det snötäckta passet mot Gosainkund med de heliga sjöarna. Dit kom vi aldrig, men det skulle inte givit mycket ur botanisk synvinkel. Det räcker med denna syn. Toppen Syrejakund är insvept i moln, men på mig bränner solen. Långt där nere går sportfantasterna mot passet. Den starkaste hinner till 4200m. Jag segar mig upp ett stycke på kammen. Plockar röda berberisbär, stora som tranbär och smakar också så. Jag ligger och solar ett tag vid en rauklik sten, klättrar upp på spetsen och hojtar till två nepalneser, två dockor långt där nere.”


Av Psykologen - 10 juli 2008 17:03

 

Jag, min mor och min bror har härmed spenderat.. tillbringat.. Alltså allvarligt.. nu blir jag irriterad. Min SVENSK-lärare hade en gång fräckheten att göra en anteckning i ett av min alster (jodå jag är faktiskt en väldigt ödmjuk elev men hursomhelst). Där hade hon strukit över ordet spenderat och skrivit tillbringat med motiveringen att ”spendera” inte är ett svenskt ord. Än idag reagerar jag varje gång jag skriver ner det här ordet. Det finns i alla fall i SAOB, så det så, kära fröken Stanger-Eriksson.


Hur var det nu, vi har alltså spenderat tre dagar i en liten norrländsk by där min pappa hade sin sommarstuga och röjt upp bland knäckta grenar och en en fallen flaggstång, igenvuxna gräsmattor och dammiga möbler. Även min son var med och drog sitt strå till stacken. Några dagar på landet gav honom ett par insikter om livet. Nedan följer dessa.


Min bror och jag hugger itu den gamla flaggstången för att elda upp den. Jag talar med allvarlig stämma om för C som är 5,5 år att yxan är ett av de farligaste verktyg som finns och att man absolut inte får leka med den, då kan man hugga sig i benet och dö. C begrundar detta ett par sekunder och konstaterar sedan:

    - Ett skrapsår är inte lika farligt som att hugga sig med yxan, men ett hål stort som en jätte är värre.


Jag krattar gräs i högar och C hivar upp gräset i skottkärran för att köra det till komposten. Efter ca tio högar begrundar C sitt arbete några sekunder och konstaterar sedan:

    - Det är tungt att arbeta. Den här högen är det sista, sedan behöver jag en paus. En fikapaus eller en vanlig paus.


Familjen sitter samlad vid matbordet och min bror undrar om mamma berättat för mig om sin dröm. När jag svarar nej återger han den för mig. Min mamma hade den kvällen haft ett samtal med sin man om penisstorlek och drömde sedan på natten att hon befann sig i denna stuga som vi nu städade. Där drog hon ner byxorna, stack ut rumpan genom fönstret på övervåningen varpå min far ”kom med sin fem meter långa penis” och tog henne bakifrån. C begrundar detta några sekunder medan jag sitter på min stol och skrattar så tårarna rinner och konstaterar sedan:

    - Det är tur att det inte var på riktigt.



Nu råkar det förhålla sig så att min mor läser den här bloggen. Dessutom säger hon sig ha kontaktat sin gamla kollega, svensklärare Stanger-Eriksson, och rekommenderat henne läsa bloggen för att se hur mitt språkbruk utvecklats. Vi får hoppas fröken inte är pryd gällande sina kollegor om det skulle vara så att hon följt uppmaningen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards