psykologen

Alla inlägg den 4 juli 2008

Av Psykologen - 4 juli 2008 20:47

Följetongen fortsätter. Det är några fler saker jag behöver plocka ned från vinden och ställa fram att begrunda. På tal om vänskap och omtanke. Tre dagar före psykologprogrammet. Det är bara delar av inlägget. Det jag tagit bort är det som jag anför som konkreta skäl till att det blivit som det blivit. Sådana saker som är anledningen till att jag kallar den eländes-bloggen och inte vill upprepa eftersom jag inte tror på att älta det i det oändliga. Eller så ligger det bara för nära mig för världen.


Från den 28 augusti 2007: "Ensamvarg" eller "S reflekterar över sina neuroser, del 2"


En ensamvarg är någon som själv väljer att vara ensam för att slippa uppleva förnedringen då någon annan väljer det åt en. Ensamvargen är en livs levande försvarsmekanism. Det finns ett tillfälle i varje ensamvargs liv då hon eller han fattat beslutet att sluta tro på andra människors goda vilja och klamra sig fast vid förväntningen att varje möte är ett misstag och kommer att sluta illa.


(...)


Det är en förbannelse jag lagt på mig själv. Om och om igen formulerar jag bevis för andra människors svek. Jag låter dem lova, jag hittar alternativa lösningar eftersom jag inte tror dem och sedan ser jag på medan de bryter sina löften och nickar bittert i takt för att understryka deras misslyckande. Jag visste väl det.. ingen går att lita på. Ingen vill mig väl. Ensamvargens mantra.

I oberoendets lya trampas golvet hårt av beslutsamhet och ingen kommer innanför dörren.

Men så finns det de som inte låter sig stängas ute. Det finns de som ignorerar den ogästvänliga miljön och doften av misstänksamhet i luften. Det finns de som fortsätter att försöka eller som väljer att agera istället för att reagera. De är de som knackar på och knackar på tills dörren öppnas och sedan knackar på igen då ensamvargen tog för givet att det var ett engångsbesök; för varför skulle någon vilja komma tillbaka då de själva aldrig får besök? De är de som får även mig att förstå att jag valt även detta själv och att jag kan välja att ändra på det och våga be om hjälp igen.


Det här har jag lärt mig ett och annat om i år.. som den trägne läsaren vet lite om. Rent praktiskt har året varit något av ett ett-steg-framåt-två-steg-tillbaka-scenario. Dock är året inte slut än..



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards