psykologen

Alla inlägg den 28 juni 2008

Av Psykologen - 28 juni 2008 19:34

Ojojoj, här sitter en stackars ledbruten psykologstudent och kan knappt röra sig i stolen. Dagen i dag var en sådan där dag. Jag har 48 timmar schemalagda den här veckan varav tjugo timmar ligger på helgen. Idag fick jag äran att öppna restaurangen pga av sjukskrivning. Det första som möter mig är ytterligare en sjukskrivning på restaurangens mobilsvar. Nåväl, möjlighet att tjäna lite pengar då, tänke jag och började en halvtimme tidigare utan att stämpla in.



Ute var det varmare och soligare än på länge vilket innebär ca 40 grader varmt i köket, rekordförsäljning av glass och en fullsatt uteservering. Det mesta rullade på bra fram till 16-tiden då verksamheten börjar närma sig den kritiska nollpunkten, dvs då allting tar slut samtidigt. Det här är en helt vanlig dag med bra försäljning och kort med personal, ingenting jag inte varit med om hur många gånger som helst. Då, plötsligt, får jag be avlösande arbetsledare byta av mig en stund då jag märker att jag drabbas av näsblod. Helt utan anledning, jag kände mig inte det minsta trött. DET har inte hänt mig sedan jag var gravid och jobbade heltid fram till 7:e månaden.



Det märkliga är dock inte att min kropp protesterar efter åtta timmars hårt, fysiskt arbete när den slappnat av det senaste året och låtit känslolivet stå för arbetet. Det märkliga är att jag jobbade på det här sättet i åtta år. De senaste fyra åren i snitt 50 timmar per vecka i ett makalöst tempo. En dag som idag har man tur om man får sitta ner i 45 minuter. Sekunder som tickar ned från 60 på skärmen, maskiner som piper på fem olika platser och kräver uppmärksamhet, leverantörer som ringer på dörren, huvudkontoret som ringer på telefonen, medarbetare som ringer och sjukanmäler sig, utrustning som går sönder, datorer som låster sig, mynt som tar slut, varor om inte kommer, chefer som kräver bättre resultat, anställda som kräver bättre arbetstider och högre lön, nycklar som går av, smådelar som försvinner, rutinuppgifter som lämnas kvar till skiftet efter, oannonserade besök från skattemyndigheten eller miljö- och hälsoskyddskontoret, reparatörer som inte passar tiden, tak som läcker, kablar som brinner upp, toaletter som läcker, köer som aldrig tar slut, gäster som beställer de mest avancerade specialordrar de kan komma på och arga, stressade blickar som följer varje rörelse och undrar varför det inte går fortare, fortare fortare, var är min mat jag har beställt för länge sen jag har INTE TID ATT VÄNTA etc etc etc i all tid och evighet och detta UTÖVER de ordinarie inplanerade arbetsuppgifterna.



I efterhand kan jag konstatera att jag HAR GJORT ETT FANTASTISKT JOBB.


I dagens sista timme skulle jag gå till kylen för att ta reda på exakt vad en kub med fetaost innehåller eftersom en allergisk gäst känner sig orolig. Det visar sig att burken med fetaost inlagd i kryddad olivolja inte är riktigt hel och marinaden rinner således ner över halsen på mig och in under skjortan. Mmmmm. Här finns ingen tid att åtgärda saken då gästen står och väntar på mig så jag går snällt (och snabbt) tillbaka till gästen och förklarar, alltjämt leende (ditt leende ingår i priset! säger företaget hurtigt), att hon kan kännas sig lugn, medan oljan letar sin väg ner över min rygg och når en spännande passage via midjan och neråt. Huruvida doften av vitlöksmarinerad sommarjobbande före detta restaurangchef också ingår i priset av en meny förtäljer inte policy-dokumenten. Klockan 18.01 stämplar jag ut och skyndar hem till duschen. I morgon börjar det om.


-Hej och välkommen till McDonalds! Det går bra att beställa!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards