psykologen

Alla inlägg den 22 juni 2008

Av Psykologen - 22 juni 2008 21:15

Och så plötsligt – släppt – flytande ensam i ett stort vakuum. Ett rum utan materia. En plats med oändliga val och ändlöst ansvar. Vad ska jag göra här? Hur ska jag leva här, utan något att gripa i? Jag kan inte bara sväva här, ingen människa kan uthärda en sådan tomhet.

 

För att alls nå en yta, en struktur att ta fasta på, måste jag andas in tomheten. Jag måste göra den till en del av mig och i gengäld fylla den med min luft. Därmed blir allt som finns omkring mig här omöjligt att förlita sig på eftersom allt är skapat av mig. Varje fråga jag ställer bevaras av mig, varje form jag ser är pressad samman av mina tankar. Det här är den mest förrädiska av platser, en plats där andra förut lurats in och fräts sönder av atmosfären, blivit till stoft inför mina ögon. De har förråtts av luft de inte kan andas, för den är inte världslig, den är min. Innesluten så länge att den muterat i sig själv och blivit giftig, obrukbar.

 

Vid ingången sitter Monstret, portvakten, vaken nu, på sin vakt och ser på mig, bistert.

Obeveklig.

 

Och jag andas.


Av Psykologen - 22 juni 2008 13:13


Vem älskar dig

när jag farit till landet långt bort

och ej längre finns kvar

Vem ger dig mod

när du tvivlar och ej längre känner

den kraft som du har


Vem tröstar dig

då ditt inre är fyllt av en sorg

som du inte rår på

Vem lyssnar till dig

när bruset från livet är högre

än du vill förstå


Ge din själ stilla ro

vandra vill om du tror

att du vet var din inre längtan bor

Ditt hjärta blommar

känn doften av liv

Du är större än du nånsin tror


Det är tråkigt att man inte kan lägga upp sånger. De finaste finns inte alltid på Youtube. I stället får budskapet stå för sig själv här. Den här sågen finns med på en samlingsskiva som jag plockade fram ut hyllan av en slump igår och låg och lyssande på (alldeles för) sent in på natten. De andra spåren som jag alltså velat dela med mig av är Susanne Alfvengren – Nära och  Elisabeth Andreassons version av Evert taubes Nocturne. Tips för dem som kan hitta bättre än jag på Internet.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards