psykologen

Alla inlägg den 1 april 2008

Av Psykologen - 1 april 2008 18:52

Nu ska di små psykologstudentera ut på fälte och titte på di små barna. Vi ska lära oss observationsteknik och bl a bli examinerade i professionellt uppförande. Ett 58 sidor tjockt kompendium har delats ut som beskriver de olika övningarna som vi ska göra tillsammans med barnen. Några klasskamrater föreställer sig kommande vecka med skräck i blick vid tanken på horder av små människor som hejdlöst springer runt, skriker, kastar mat, behöver hjälp på toaletten och ställer raka personliga frågor utan hämningar.


"Granen på berget" av C. Teckningssaga för att testa kunskap om höger, vänster samt om barnet kan förstå horisontellt/vertikalt.

Observatören ritar berget och berättar sedan en saga där barnet ska rita vissa objekt. Granen ska stå i mitten, huset till höger, solen och träden till vänster. Flaggstången ska stå bredvid huset. Det ska komma rök från skorstenen. Alla föremål ska stå på berget (utom solen).



Själv utsätter jag min son för diverse övningar i förväg. Bra att ha en att öva på hemma. Det har förstås visat sig att han inte alltid svarar eller gör det som är tänkt, vilket hjälper mig att förstå vad jag ska tänka på när jag senare ska sjösätta mina färdigheter i kommunikation med barn. När det är meningen att barnen ska rita på strecket eller under så ritar han ovanför. Det finns ingen förklaring till detta att hämta av Piaget. Är mitt barn det enda som gjort på det sättet? undrar jag förfärat i några ögonblick innan jag bestämmer mig för att det är mina instruktioner som gått fel. *Fjuh.* Kanske är det just av detta skäl man inte borde testa sina egna barn.. Fast å andra sidan, större delen av Piagets forskning bygger på observationer av just hans egna barn.


I ett annat test ska man läsa upp små händelser som kan inträffa på ett dagis och fråga barnet "Vad skulle hända på ditt dagis?". Sedan ska man visa dem bilder med alternativ som de får välja mellan. Min femåring genomskådade på sätt och vis materialet efter två bildserier och kunde sedan glatt berätta att "Så här ska man inte göra för då blir en utanför/retad/ledsen, titta där!", dvs vad han återgav vad han lärt sig är rätt snarare än att återge vad som skedde i vanliga fall. Förhoppningsvis är det dock detsamma.


I vissa fall dök det upp oväntade detaljer invävda i resonemanget:

*Ett barn vill få plats i en fullsatt soffa med andra barn*

C:"Där är han ledsen för han är naken, men där får han plats att sitta i soffan så då blir han glad".


*Ett barn får åka på flaket på en cykel och ett barn får inte vara med*

S: "Vem är mer ledsen av barnen tror du?"

C: "Han, för han får åka bakåt."


En annan oväntad effekt som vi borde kunnat förutse:

*Exempel på händelse, hur ser du ut då? Bild på olika ansiktsuttryck. Väljer glad bild.*

S: "Varför valde du den bilden?"

C: "För det är roligt att göra så."

*Nästa bild, väljer ledsen bild*

S: "Varför valde du den bilden?"

C: "För jag sa ju den där andra bilden förra gången då vill jag inte ta den igen"


Andra exempel:


*Exempel på händelse där barnen ska göra snölykta och ett barn gör en snögubbe. Hur ser fröken ut då? Väljer arg bild.*

S: "Varför valde du den bilden?"

C: "För barnen gjorde ju inte som de sa."


Liten djävul på axeln: Personal uppskattar inte kreativitet!


*Exempel på händelse där barnen ska sjunga en sång men de protesterar och vill han en annan sång. Hur ser fröken ut då? Väljer neutral bild.*

S: "Varför valde du den bilden?"

C: "För fröken gör så här: (visar med dramatisk inlevelse hur hur frökens mun är ett rakt streck och sedan suckar djupt, sedan småler och säger med glad röst) Okej då!"


*Exempel på barn som gråter på gården. Möjliga val: Fröken kommer, kompisar kommer, ingen kommer*

S: "Vad händer på ditt dagis?"

C: "Fröken kommer.. hm.. om de kan se. Om de inte ser barnet då kommer ingen."

S: "Vad händer då?"

C: "Inget, då får han gråta"

S: "Om du ser ett barn som gråter och ingen fröken kommer, vad gör du då"

C: "Går och säger till fröken att ett barn gråter. Om jag vet vilket barn det är då säger jag vem som gråter."


Planlösning av gården på vårt dagis är sådan att man inte kan se hela gården samtidigt. Denna planering kanske inte var helt genomtänkt..


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards