psykologen

Alla inlägg den 30 mars 2008

Av Psykologen - 30 mars 2008 17:35

Projektarbetet är över och grupprocessen är klar. Alla överlevde och alla är nöjda. Eller? För mig är det här veckan då illusionerna föll.


Jag har haft det bra. Jag har verkligen ingenting att beklaga mig över. Jag har varit på den plats där jag trivs som allra allra bäst. Vid sidan av någon som vet precis vad de gör och precis vart de vill komma. Där är jag trygg och där kan jag anpassa mig till vilken uppgift det än må vara jag blir tilldelad. Jag är mycket bra på att ta instruktioner och jag arbetar snabbt, effektivt och självständigt. I get the job done. På de grunderna har jag blivit befordrad gång på gång och ålagd alltmer ansvar på mitt jobb. Jag tycker egentligen inte om att fatta besluten, jag föredrar att genomdriva dem. Inte heller är jag speciellt kreativ. Jag formar inte idéerna, jag förverkligar dem. Därför har min ambitionsnivå nått sin gräns, jag har satt nivån för min utveckling och tackat nej när möjligheten getts att höja den ytterligare. Jag passar bäst vid sidan av den drivna, den starka och den skickliga. Där gör jag mest nytta och där mår jag bäst.


I den positionen hamnade jag under den här uppgiftens gång och där trivdes jag som fisken i vattnet. Mitt i all min trivsel och bekvämlighet tappade jag bort mina vänner. Jag glömde bort en av de andra uppgifter som jag trodde att jag normalt sköter väl, nämligen att vara medveten om hur de andra har det.


När grupparbetet (team-arbetet på populärsvenska) fungerar optimalt så ska det finnas utrymme för alla medlemmar i gruppen att växa. Det är fantastiskt stimulerande att se människor kliva ett steg upp och vara lite mer än de brukar vara. Det är lika nedslående att se människor ta ett steg tillbaka och vara lite mindre än de kan vara och mycket mindre än de vill vara. När det händer är det inte bara den enskilde individens besvikelse utan hela gruppens misslyckande. När en person talat men inte blivit blir hörd och en person lyssnat men inte har hört så har alla närvarande iakttagit och låtit det ske. Det är inte bara talarens ansvar att tala tillräckligt högt och det är inte endast mottagarens ansvar att uppfatta all information korrekt. Det är en viktig sak att förstå. Varje iakttagare som medvetet bevittnat men låtit bli att handla är delaktigt ansvarig i det som skett. Ett enskilt ansvar utesluter inte ett gemensamt ansvar, snarare bygger det ena på det andra.


Jag frågar mig (och er) om ens den som sett men inte förstått är befriad från skuld genom sin enfald?


Ibland är vi så upptagna med att ta reda på vem som har rätt att vi glömmer att ta reda på vad som verkligen hänt.

.


Av Psykologen - 30 mars 2008 13:58

Nej men nu börjar det gå för långt i omröstningen. Det finns faktiskt ett djur i bilden. Jag lovar. Era svar är dock rimliga när jag tänker efter. Utan ledtråd tar det nämligen mer än 30 sekunder för de flesta att se det.


Vi ska se om jag kan påverka resultatet genom att ge en konceptuell ledtråd:


Bregott


Titta igen nu.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards