psykologen

Alla inlägg den 8 mars 2008

Av Psykologen - 8 mars 2008 23:43

Någon påpekade att alternativet "faunben" inte finns med i omröstningen om Rorschach-bilden. Hehe.. Nej.. eh.. det stämmer.


Det går inte att skriva en kommentar i omröstningen men skriv gärna en kommentar till det här inlägget som beskriver vad "något annat" är för dig om du väljer/valde det.


Av Psykologen - 8 mars 2008 22:33

"De är alltså ofta storslagna både i sina drömmar om möjligheter och i sin självkritik."


Det finns en modell som används inom interpersonell personlighetsteori som heter SASB. I denna modell analyseras och beskrivs vilken självbild man har  och hur man relaterar till andra samt hur dessa påverkar varandra. Riddaren dundrar in på en klockren position 8. Dagdrömmer och försummar sig själv samt position 6. Förtrycker och anklagar sig själv. Förhoppningsvis framgår det att dessa positioner ligger på den negativa/destruktiva/"ovänliga" sidan av spektrat.


Härmed hoppas jag att jag förklarat vad jag menar med eufemismer. Sett i psykoanalytikerns sterila ljus lät det inte så storslaget längre. Jag börjar nyktra till.

Av Psykologen - 8 mars 2008 19:25

Oh ljuvliga rus!


Det finns personlighetstester med hög validitet som undviker värderingar och försöker lyfta fram väsentligheter. Sedan finns det de här testen som fungerar mer som horoskop. De vältrar ner läsaren i eufemismer om hennes styrkor och svagheter och lämnar henne fånigt leende i en lycklig naiv dimma.


Åh, sådan är jag, ädla jag!


Inte är jag sämre jag än att jag också lägger ut den så att världen kan skåda min narcissism:


Riddaren (INFP)

Riddaren drivs av starka inre värderingar, vilket de inte nödvändigtvis visar utåt i vardagslag. För att verkligen engagera sig i något är det nödvändigt att de känner att de ser en högre mening med att utföra det. Riddaren drivs av möjligheter som förbättrar världen för andra människor snarare än deras eget välmående. När de väl har hittat sitt projekt är det mycket lätt att dras med av deras entusiasm och vackra vision! Särskilt som de ofta är mycket språkligt begåvade och vältaliga för sin sak. Ofta föredrar de dock skriftlig kommunikation framför muntlig - vilket gör dem till medryckande författare med en djup förmåga till mänsklig psykologisk insikt.

Om en Riddare inte får utlopp för sin vilja att förbättra för andra människor kan de lätt bli hårda mot sig själva - känna sig "misslyckade". De är alltså ofta storslagna både i sina drömmar om möjligheter och i sin självkritik.



Intressant att det finns en personlighetstyp i Jung-Myers test som kallas "psykologen" och att jag inte tillhör den..

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards